Verhuizen is een deel van ons leven en bijna altijd iets waar we naar uitkijken, maar als de dag dichterbij komt, beseffen we dat het een "grote klus" kan zijn als je niet genoeg tijd uittrekt.
Het organiseren van een verhuizing is niet gemakkelijk, maar het is ook niet het einde van de wereld, want als het goed gepland is, kunt u genieten van uw nieuwe huis en het hele proces dat een verhuizing met zich meebrengt.
Organiseer uw verhuizing stap voor stap
Het belangrijkste punt voor een succesvolle verhuizing is tijd en organisatie. Als u zich één of twee maanden op voorhand organiseert, hebt u op de dag zelf alles onder controle en vermijdt u momenten van grote stress.
Door alles van tevoren te organiseren, kunnen problemen gemakkelijker worden opgelost als ze zich voordoen, zoals het klaarzetten van alle dozen, zodat niets wordt overgeslagen.
Met een goede organisatie en zonder kleine details te vergeten, zult u in staat zijn om een zeer vlotte woningverhuizing te maken van het begin tot het einde.
Bekijk alles wat je hebt
De verhuizing is het perfecte moment om te beslissen wat u meeneemt naar uw nieuwe huis, weggooit of zelfs doneert. Zo neemt u niet te veel spullen mee naar uw nieuwe huis, want dat neemt alleen maar ruimte in beslag zonder dat het zin heeft.
Als u bijvoorbeeld kapotte voorwerpen hebt, kunt u die het beste wegdoen of kleding die u nooit gebruikt en die in goede staat is, doneren. Uiteindelijk is het de moeite waard om alles rustig door te nemen en te beslissen wat je houdt en wat niet.
Maak een to-do lijst
Lijsten zijn de beste vrienden die je kunt hebben tijdens de verhuizing. Door alles wat u moet doen op te schrijven, krijgt u een duidelijker beeld van het hele proces. Het voorkomt ook dat je iets belangrijks vergeet.
Enkele belangrijke elementen zijn: de juiste afmetingen van de dozen, markeerstiften om ze te identificeren, plakband, scharen, enzovoort.
Tijd om in te pakken
De koffers met kleren en persoonlijke accessoires zijn een van de laatste dingen die u moet doen voordat u naar uw nieuwe huis verhuist. Daarom is het noodzakelijk de kleding van tevoren te organiseren.
Het is belangrijk dat deze koffer wordt beschouwd als een vakantiekoffer, want hij moet accessoires voor persoonlijke hygiëne bevatten. Dit is vooral om uw eerste dagen in uw nieuwe huis gemakkelijker te maken. Uitpakken kost altijd tijd, en nog meer tijd om alles op de juiste plaats te zetten. Daarom kunt u het beste voorzorgsmaatregelen nemen, zodat u de twee kledingstukken, voorwerpen of accessoires die u het meest gebruikt, binnen handbereik hebt.
Om meer controle te hebben over uw bezittingen, en ervoor te zorgen dat ze worden vervoerd, kunt u ze het beste meenemen in uw eigen vervoer. Het is belangrijk dat zaken als juwelen of belangrijke documenten in uw persoonlijke tas worden meegenomen. Op die manier zijn ze veiliger.
Geïdentificeerde dozen
Een aanbeveling is dat de dozen per afdeling worden aangeduid. Als je bijvoorbeeld twee kinderen hebt, doe dan de voorwerpen van elk kind in een andere doos en identificeer ze. Op die manier, als ze thuiskomen, kunnen ze de dozen direct in die kamer zetten.
Koelkast
Als de koelkast ook deel uitmaakt van de verhuizing, is het raadzaam deze een dag van tevoren schoon te maken en te legen. Houd rekening met wat u mee moet nemen naar het nieuwe huis en ook met de houdbaarheidsdatum van wat u hebt.
Nieuw adres
Verhuizen is niet alleen verhuizen van het ene huis naar het andere; het betekent ook uw adres veranderen bij de bank, naast andere entiteiten of bedrijven. Vergeet niet dat u vooraf de opzegging van de contracten voor elektriciteit, gas en water moet vragen, zodat u niet hoeft te betalen voor het verbruik dat u niet hebt gedaan.
U kunt ook elk telecommunicatiecontract dat u hebt opzeggen, maar u moet er wel op letten of u een boete zult moeten betalen, aangezien veel van die contracten een verplichte duur hebben.
Verhuisbedrijven
De markt biedt al een groot aantal bedrijven die zijn opgeleid om verhuizen gemakkelijker te maken en hoofdpijn te voorkomen. Als u erover denkt een verhuisservice in te huren, weet dan dat u wat onderzoek moet doen, tarieven en inbegrepen diensten moet vergelijken. Vraag naar budgetten, en bevestig de verantwoordelijkheden die zij op zich kunnen nemen met uw bezittingen, en natuurlijk de verzekeringen die aan dit soort diensten verbonden zijn. Een tip: huur niet alleen vanwege de prijs.